Naprawa auta po kolizji? Znaj swoje prawa!

Artykuł Sponsorowany

Zdarzenie drogowe nie należy do przyjemnych doświadczeń w życiu kierowcy. Na początku szok związany z uszkodzeniem (oby tylko) auta, a zaraz po tym bieg spraw nabiera tempa. Przed właścicielem pojawia się wiele pytań i wątpliwości, a decyzje podejmowane w nowej sytuacji (bez wcześniejszych doświadczeń i znajomości prawa) wystawiają kierowcę na ryzyko niekorzystnych dla niego rozwiązań. Dlatego dział obsługi posprzedażnej marek Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra i Volkswagen Samochody Dostawcze podpowiada na co warto zwrócić uwagę podczas pierwszych dni po zdarzeniu.

Tak naprawdę to w jaki sposób zostanie się obsłużonym w razie zdarzenia z własnej winy, w dużym stopniu zostaje zdefiniowane podczas zawierania polisy AC (autocasco).

Sytuacja jest z goła odmienna, gdy kierowca jest poszkodowanym w zdarzeniu, czyli nie on ponosi winę za kolizję lub wypadek. Tu ważnym punktem podczas zawierania polisy OC (odpowiedzialności cywilnej) jest sprawdzenie czy wybrany ubezpieczyciel oferuje BLS, czyli Bezpośrednią Likwidację Szkody. To rozwiązanie polega na likwidacji szkody, której nie było się sprawcą, za pośrednictwem firmy ubezpieczeniowej, w której to ma się wykupioną polisę OC. Nie traci się wtedy zniżek, ponieważ ubezpieczyciel rozliczy się za naprawę samochodu z ubezpieczycielem sprawcy.

Należy też być wyczulonym na potencjalne nieuczciwe praktyki ubezpieczycieli, którzy ograniczając koszty napraw proponują klientom likwidację szkód w preferowanym przez firmę ubezpieczeniową warsztacie. Tymczasem to poszkodowany ma prawo decydować o tym, gdzie naprawić samochód, więc jest to praktyka niezgodna z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Zgodnie z polskim prawem, podczas likwidacji szkody z OC sprawcy lub AC z klauzulą o wykorzystaniu części oryginalnych, ubezpieczyciel powinien dokonać naprawy z wykorzystaniem nowych części oryginalnych. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że mają prawo do tego, by po kolizji naprawić samochód na oryginalnych częściach. Wymiana uszkodzonego elementu na część z logo producenta daje pewność przywrócenia samochodu do sprawności sprzed wypadku i ma wpływ na bezpieczeństwo kolejnych podróży. Zdarza się, że ubezpieczyciele proponują poszkodowanym użycie zamienników do naprawy samochodu. Jednak prawo pozwala im na to tylko wtedy, gdy uszkodzone części również były zamiennikami. Jeśli jednak uszkodzeniu uległa część oryginalna, ubezpieczyciel może zastąpić ją zamiennikiem tylko po uzyskaniu zgody poszkodowanego. Warto pamiętać, że w przypadku kolejnej kolizji, raz użytego zamiennika nie będzie można już zamienić na oryginał!

Źródło: materiały partnera. Fot.: ANDREASHEMPEL.COM.

Dlatego, jeżeli zawsze korzysta się z części oryginalnych, to warto upomnieć się o swoje prawa i naprawić samochód korzystając z oryginalnych podzespołów. Wówczas ogranicza się skalę utraty wartości pojazdu i przy odsprzedaży osiągnie on lepszą cenę.

Ubezpieczyciel może zaproponować użycie zamienników w przypadku samochodów starszych tłumacząc to rzekomą utratą ich wartości w okresie użytkowania. Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika jednak, że również w takiej sytuacji ubezpieczyciel zobowiązany jest ustalić wysokość odszkodowania na podstawie cen nowych, oryginalnych części.

Oryginalne części zamienne idealnie pasują do samochodu, dzięki czemu ich wymiana jest prostsza, a jej efekt jest bez zarzutu. Przygotowanie lakiernicze oryginalnych elementów blacharskich również nie odbiega od części fabrycznie montowanych w samochodach, więc nie widać różnicy np. w grubości powłoki lakierniczej. Niezwykle ważnym benefitem płynącym z używania oryginałów jest przywrócenie poziomu bezpieczeństwa, który auto zapewniało przed zdarzeniem. Grupa Volkswagen przywiązuje do bezpieczeństwa ogromną wagę i niezwykle precyzyjnie dobiera materiały i technologie, które zapewnią uzyskanie najwyższych ocen w testach zderzeniowych. Montując części oryginalne uzyskuje się taki sam, najwyższy poziom bezpieczeństwa, jak przed zdarzeniem. Potwierdzają to testy i analizy ekspertów (szczegóły na www.masz-prawo.com.pl).

Wybierając części, z wykorzystaniem których naprawiany jest samochód, warto również pomyśleć o niezawodności. Wraz z zakupem oryginalnego elementu zyskuje się gwarancję producenta i pewność, że wymieniona część będzie pracować i zużywać się tak samo, jak te fabrycznie zamontowane w samochodzie.

Jak widać – zastosowanie oryginałów zawsze się opłaca. Trudno znaleźć jakikolwiek argument przemawiający za użyciem zamienników, jeśli okazuje się, że użycie części fabrycznych jest korzystniejsze również ekonomicznie.

Źródło: Adobe Stock. Fot.: Gorodenkoff Productions OU.

Nie bez znaczenia jest wybór serwisu blacharsko-lakierniczego. Usługa naprawy w autoryzowanym serwisie Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra i Volkswagen Samochody Dostawcze to usługa kompleksowa. Najczęściej rozpoczyna się już na miejscu kolizji, gdzie wzywa się pojazd serwisowy, który przetransportuje uszkodzony samochód do serwisu. Na miejscu formalnościami zajmie się specjalny dział, którego zadaniem jest kontaktowanie się z ubezpieczycielami, zaś autem zaopiekują się doskonale wykwalifikowani pracownicy specjalizujący się w konkretnej marce. Wszystkie czynności wykonywane w autoryzowanych serwisach Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra i Volkswagen Samochody Dostawcze są zgodne ze szczegółowymi wytycznymi opracowanymi przez producentów pojazdu. Nie ma tu miejsca na rozwiązania "zastępcze" lub tymczasowe.

Kolejną przewagą stacji autoryzowanych jest zaplecze sprzętowe. Naprawy samochodów są tutaj wykonywane w sposób identyczny lub możliwie najbardziej zbliżony do tego, w jaki montowane i lakierowane są auta w fabryce. Kalibracja systemów i radarów w najnowszych autach? W ASO to żaden problem!