Te przyzwyczajenia za kierownicą mogą okazać się dla Ciebie bardzo kosztowne…

Julian Grabowski

Niektóre nawyki kierowców, choć wydają się niewinne, mogą prowadzić do poważnych i kosztownych usterek samochodu. Wiele z nich wynika z niewiedzy, a ich skutki odczujemy dopiero po czasie – najczęściej w momencie, gdy mechanik podliczy nam rachunek za naprawę… Aby uniknąć zbędnych wydatków, warto zidentyfikować te złe przyzwyczajenia i zastąpić je dobrymi praktykami. Oto lista błędów, które mogą odbić się na Twoim portfelu.

Złe nawyki podczas uruchamiania silnika

Współczesne samochody to skomplikowane pojazdy, które wymagają chwili na wykonanie autodiagnostyki po przekręceniu kluczyka. Natychmiastowe uruchomienie silnika, zanim wszystkie systemy się aktywują, może negatywnie wpłynąć na ich działanie, zwłaszcza w pojazdach z silnikami Diesla, gdzie świece żarowe potrzebują kilku sekund na rozgrzanie.

Co robić? Po przekręceniu kluczyka , warto odczekać ok. 5 sekund przed uruchomieniem silnika, do momentu aż zgasną wszystkie żółte kontrolki. Pozwoli to pompie paliwa i elektronice prawidłowo się przygotować.

Oczekiwanie na rozgrzanie silnika na biegu jałowym

Zdarzają się kierowcy, którzy zimą uruchamiają samochód i przez kilka minut czekają, aż silnik się nagrzeje. To błąd – nowoczesne jednostki napędowe są projektowane tak, by szybciej osiągały optymalną temperaturę w trakcie jazdy. Długotrwała praca na biegu jałowym powoduje niepotrzebne zużycie paliwa i osadzanie się nagaru w silniku, szczególności w samochodach z układem oczyszczania spalin, np. z filtrem DPF.

Co robić? Po uruchomieniu pojazdu należy ruszyć po kilku sekundach, unikając jednak przez pewien czas gwałtownej jazdy – silnik nagrzewa się, a olej uzyskuje optymalną lepkość podczas łagodnego obchodzenia się z pedałem gazu. Gwałtowne przyspieszanie na zimnym silniku zwiększa tarcie i przyspiesza zużycie podzespołów, zwłaszcza turbosprężarki i panewek.

Jazda na niskich obrotach

Ekonomiczna jazda jest pożądana, ale przesadne "oszczędzanie" napędu może doprowadzić do przedwczesnego zużycia silnika. Jazda na zbyt niskich obrotach powoduje nadmierne obciążenie układu korbowo-tłokowego, większe wibracje i nieefektywne spalanie paliwa.

Co robić? Warto trzymać silnik w zakresie optymalnych obrotów, wskazanych przez producenta. W większości aut benzynowych jest to około 2000–3000 obr./min, a w dieslach 1500–2500 obr./min.

Trzymanie nogi na sprzęgle

Częsty błąd, zwłaszcza u mniej doświadczonych kierowców. Naciskanie sprzęgła, nawet nieznaczne, gdy nie jest to konieczne (np. podczas postoju na światłach), prowadzi do przyspieszonego zużycia łożyska oporowego i tarczy sprzęgła.

Co robić? Podczas postoju na światłach lepiej wrzucić luz i puścić pedał sprzęgła, zamiast trzymać go cały czas wciśniętego.

Nadużywanie hamulca zamiast hamowania silnikiem

Stale wciskany pedał hamulca prowadzi do szybkiego zużycia klocków i tarcz. Wielu kierowców zapomina o hamowaniu silnikiem, które nie tylko oszczędza układ hamulcowy, ale także poprawia bezpieczeństwo na drodze, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach.

Co robić? Redukowanie biegów przed zatrzymaniem i korzystanie z naturalnego wytracania prędkości pomaga zaoszczędzić zarówno na hamulcach, jak i na zużyciu paliwa. Dobre praktyki do spółki z oryginalnymi podzespołami układu potrafią skutkować nawet ponad 60 000 km jazdy bez wymiany części. Ewentualny serwis warto jednak powierzyć ASO.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ignorowanie komunikatów ostrzegawczych

Kontrolki na desce rozdzielczej to nie ozdoby – ignorowanie ostrzeżeń o niskim poziomie oleju, przegrzewaniu silnika czy problemach z układem chłodzenia może skończyć się kosztowną naprawą.

Co robić? W razie zapalenia się kontrolki należy jak najszybciej sprawdzić przyczynę, najlepiej w autoryzowanym serwisie, gdzie mechanicy dysponują specjalistycznym sprzętem diagnostycznym.

Źródło: materiały partnera.

Parkowanie w złych miejscach

Pozostawianie auta pod drzewami naraża lakier na uszkodzenia od ptasich odchodów i spadających liści czy całych gałęzi. Z kolei parkowanie w ciasnych miejscach zwiększa ryzyko otarć i wgnieceń od innych pojazdów. Nie parkuj też w miejscach, gdzie inni mogą mieć przez to utrudniony wyjazd i tym samym narażą Twój samochód na otarcia.

Co robić? Warto wybierać przestronne i łatwo dostępne miejsca parkingowe, a także unikać postojów pod drzewami. Co jednak istotne, w razie szkód, autoryzowane serwisy Grupy VW (Volkswagen, Škoda, Seat i Cupra) oferują usługi napraw Clever Repair, które skutecznie usuwają drobne defekty lakieru.

Wjeżdżanie na krawężniki z dużą prędkością

To częsty nawyk, który może prowadzić do uszkodzenia felg, opon i elementów zawieszenia.

Co robić? Zawsze podjeżdżać do krawężników powoli i pod kątem możliwie jak najbardziej zbliżonym do 90 stopni. Kupując opony w autoryzowanych serwisach Grupy VW otrzymuje się w cenie ubezpieczenie opon, które chroni w razie uszkodzenia ogumienia.

Podsumowując…

Drobne, z pozoru niewinne przyzwyczajenia i złe nawyki za kierownicą mogą mieć negatywny wpływ na kondycję Twojego samochodu. Jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych wydatków, warto zwrócić uwagę na swoje praktyki. Jednak regularna kontrola pojazdu i serwisowanie w autoryzowanych serwisach Grupy Volkswagen to klucz do dłuższej żywotności samochodu i większego bezpieczeństwa na drodze.

Masz wątpliwości co do stanu swojego auta? Umów się na wizytę w ASO i sprawdź, czy Twój samochód jest w pełni sprawny!